3.5 SISTEMES SEQÜENCIALS 

3.5.1 INTRODUCCIÓ A LA LÒGICA SEQÜENCIAL.

Un sistema seqüencial és aquell en el qual la sortida no sols està determinada pels valors instantanis de l'entrada, sino que també ho està pel seu estat en un instan anterior.  

Un exemple de sistema seqüencial és el que controla la pujada o baixada d'un ascensor en un edifici. La seva entrada és el pis al qual es vol anar i la sortida l'ordre de pujar o baixar. Eviedentment, pujarem o baixarem segons quin sigui el pis on es troba l'ascensor. Aquest és el seu estat. 

Si E(t) és l'entrada , S(t) la sortida i Q(t) l'estat d'un sistema seqüencial en un instant determinat t, la sortida i l'estat en un instant posterior t+1 podran expressar-se com  

 

Els circuits combinacionals són un cas particular en el qual la soritda depèn únicament dels valors instantanis de les entrades: 

 
Sol ser habitual que la variable d'estat coincideixi amb la variable de sortida.. Això és el que passa, per exemple, amb els elements de memòria com són les bàscules biestables, que són els que passarem a veure a continuació. Altres exemples de sistemes seqüencials són els registres, els contadors,etc. 

3.5.2 L'ELEMENT DE MEMÒRIA. 

Una memòria és un sistema seqüencial que conserva la informació que se li ha subministrat durant un temps indefinit. La quantitat mínima d'informació que es pot ammagatemar és un bit, y la memòria que fa aquesta funció és la bàscula biestable o FLIP-FLOP. 

Com el seu propi nom indica, és un sistema que té dos estats estables. Això vol dir que no canvien excepte quan s'apliquen estímuls externs. El principi bàsic de funcionament es basa en la utilitizació de dos inversors en oposició. 

Amb la finalitat de disposar d'entrades que permetin provocar el canvi d'estat, es substitueixen les portes NOT per portes NAND o NOR. Per exemple, utilitzant portes NOR, tindriem l'anomenada bàscula S/R, que constitueix l'element unitari de memòria. 


Aquest circuit manté el seu estat si les entrades estan inactives (a 0), però si una de les dues s'activa, la sortida es posa a 0 o a 1, segons quina sigui l'entrada activada (amb un 1). A continuació podem veure la seva taula de funcionament: 
R
S
Q+
0
0
Q-
1
0
1
0
1
0
Amb aquest circuit no hi ha cap possibilitat de control extern, com podria ser un senyal de permís (habilitar o inhabilitar la bàscula) o fer funcionar el circuit sincronitzat per un senyal de rellotge. Per poder permetre aquesta possiblitat, cal complicar lleugerament el circuit. La bàscula així obtinguda és la S-C o sincronitzada per rellotge. 

 

Normalment, un element de memòria es representa pel seu bloc. 



Un tipus de bàscula biestable d'especial interès per la seva àmplia utilització en tot tipus de circuits d'electrònica digital és la bàscula D o LATCH. 
 





Bàsicament, aquesta bàscula està formada per una de les anteriors, però amb les entrades connectades a D i a  respectivament. Es caracteriotza per treure per la sortida el que hi ha a l'entrada cada cop que hi ha un pols de rellotge. 
D
Q
0
0
1
1

3.5.3 REGISTRES.

Reb el nom de registre un conjunt de bàscules biestables destinades a uardar una certa informació binària (en general, n bits) durant un cert periode de temps. Un cas d'especial interès el constitueixen  

els registres de desplaçament 


La informació a tractar entra per un extrem i va passant d'un LATCH al següent fins arribar a la sortida, sincronitzat pel rellotge 

3.5.4 DISSENY GENERAL D'UN SISTEMA SEQÜENCIAL

L'estructura general d'un sistema seqüencial és la d'un sistema combinacional, però amb una realimentació formada per una memòria que guarda l'estat anterior del sistema. 


Per representar la manera de comportar-se d'un sistema seqüencial disposem de diverses eines: 

- Cronograma 
- Taula d'estats. 
- Diagrama d'estats. 

El cronograma ens serveix per a concretar el comportament de cadascuna de les variables i les seves relacions temporals amb les altres, però no ens dona una idea clara de l'estat del sistema en un moment determinat ni tampoc dona una visió clara del conjunt ja que només ens mostra una de les possibles variacions que es poden produir en el circuit en un moment determinat.  

Pel que fa a la taula d'estats, ens relaciona les sortides i els estats futurs en funció de les entrades i dels estats presents, per a totes les combinacions possibles d'aquestes variables. 

La representació de manera gràfica de tota aquesta informació rep el nom de diagrama d'estats o graf d'estats. En aquest graf, cada estat es representa mitjançant un cercle i la transició entre estats mitjançant vectors que uneixen els cercles. Aquest graf dóna una fàcil interpretació del comportament del circuit i s'obté directament de la taula. Un exemple de sistema seqüencial que podem representar d'aquesta manera és un contador. 

 

Un cop s'ha fet el disseny del sistema mitjançant un diagrama d'estats, s'ha d'implementar físicament amb ajuda de portes lògiques, blocs combinacionals i elements de memòria 


3.5.5 EXERCICIS